Airbus A321neo. (Foto: Pedro Aragão)

Airbus riskerar att drabbas av ytterligare förseningar när det gäller leveranser av A321neo och A330neo-flygplan på grund av problem i produktionen hos den europeiska flygplanstillverkaren samt motorproblemen hos Pratt & Whitney och Rolls Royce. 

Det är komplexa problem med att montera ihop Airbus A321neos kabin som gjort att den europeiska flygplanstillverkaren fått skjuta fram planerade leveranser av neo-flygplan. Sedan tidigare har Airbus även haft problem med Pratt & Whitneys PW 1100G motorer som i början av året skapade leveransförseningar. Nu finns alltså risken att det blir ännu större förseningar i neo-programmet på grund av den komplexa monteringen av kabinen på det största flygplanet i A320neo-familjen.

Förseningarna av Airbus A321neo har redan haft en stor påverkan på den europeiska flygmarknaden där Primera Airs konkurs till viss del tillskrivs de försenade Airbus-flygplanen som tvingade flygbolaget att använda sig av kostsamma wet-leasningar.

Förutom problemen med A320neo-familjen hopar sig även orosmolnen över A330neo programmet då motortillverkaren Rolls-Royce sagt att man kommer att kunna levereras färre Trent 7000-motorer under 2018 än planerat. Enligt Bloomberg har Rolls-Royce endast kunnat leverera 10 Trent 7000-motorer vid slutet av oktober vilket är långt i från målet som var satt till 30 stycken. Launch customer av Airbus A330neo-flygplanen är TAP Air Portugal som tidigare sagt att man hoppats på leverans av de nya widebody-flygplanen i december i år vilket nu är osäkert.

Ch-aviation uppger att Airbus VD Guillaume Faury under förra veckan sade att det är många flygplan som ska levereras under slutet av detta året och början av år 2019 för att kompensera för de tidigare förseningarna.

Читайте также:  Swedavia prisas för sin satsning på biobränsle
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru