(Foto: Peter Phillips)

Det är årliga problem med tjock dimma som idag leder till försenade och inställda flygningar som gör att Swedavia-flygplatsen Åre Östersund Airport nu vill uppgradera sitt ILS-inflygningssystem.

Framåt höstkanten börjar dimma bli ett problem för Åre Östersund Airport och nu vill flygplatsen råda bot på problemet genom att uppgradera sitt nuvarande ILS-system från kategori 2 till kategori 3. Det är en investering på ungefär 70 miljoner kronor som förhoppningsvis ska minska antalet försenade och inställda flygningar till den jämtländska flygplatsen på grund av dimma. ILS AT III beräknas vara i drift år 2021 på flygplatsen.

Åre Östersunds flygplatschef Peter Fahlén säger till Sveriges Radio Jämtland att detta är en mycket viktig investering för flygplatsens resenärer.

”Resenärer behöver inte känna känna oro på hösten om man ska iväg. Man kommer veta att det finns plan som landar. Det kommer finnas ett plan när man kommer till flygplatsen och det kommer lyfta i tid”

Att uppgradera ILS:en till kategori 3 innebär bland annat att banljus i mitten av rullbanan ska installeras och att flygplan kan landa när sikten är nere på 75 meter. Förutom ILS CAT IIIa och IIIb som tillåter landningar med sikt på 75-200 meter finns även ILS CAT IIIc som innebär att man kan landa utan någon sikt alls. Dock används CAT IIIc sällan idag då svårigheterna med att manövrera flygplanet på marken vid noll meter sikt är stor.

Читайте также:  Flygbolaget redovisar mångmiljardvinst
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru