KLM Cityhopper Embraer 190. (Foto: Juergen Lehle)

KLM Cityhopper utvärderar just nu möjligheten att ta in Cessna-flygplan i flottan för att transportera besättningar, flygtekniker och reservdelar och med det förbättra regulariteten. Växjö nämns som en flygplats där det idag inte finns någon teknisk support för KLM, något som skulle kunna lösas med Cessna-flygplanen.

För att förbättra regulariteten och punktligheten överväger KLMs dotterbolag KLM Cityhopper att ta in Cessna-flygplan i flottan för att transportera besättningar, teknisk personal och reservdelar. Detta skulle vid eventuella problem på stationer där KLM inte har teknisk personal kunna åtgärda problem snabbare än idag med transporten av personal och reservdelar på Cessna-flygplanen.

KLM Cityhoppers chef Warner Rootliep nämner i Up in the Sky att Växjö är en sådan destination där Cessna-flygplanen skulle komma väl till pass. Där har KLM Cityhopper ingen teknisk support och vid ett problem skulle teknisk personal kunna flyga från Amsterdam till Växjö med Cessna-flygplanen och åtgärda problemet. Rootliep nämner dock inte vilken typ av Cessna det är tal om, men troligtvis rör det sig om Citation-flygplan.

Förutom att kunna transportera personal med Cessna-flygplan kommer KLM Cityhopper att ha två Embraer 190 som backup flygplan under 2019 för att säkra upp för tekniska problem. Det nederländska bolaget kommer även titta på möjligheterna att utnyttja det befintliga tågnätet i Europa för att positionera besättningar och reservdelar under nästa år skriver ch-aviation.

KLM Cityhopper flyger idag till 66 destinationer i Europa från KLMs hubb på Schiphol-flygplatsen utanför Amsterdam och flygplansflottan består av 17 Embraer 175 och 32 större Embraer 190-flygplan. I Skandinavien har KLM Cityhopper elva destinationer, varav tre i Sverige, Göteborg, Linköping och Växjö.

Читайте также:  Flygplatsen får nya tidtabeller
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru