Categories: Svensk luftfart

Branschen samarbetar för grönare flyg


Bildkälla: Södra

Sverige går mot en grönare framtid. Branschen följer med. Bland annat har Södra tecknat en avsiktsförklaring med KLM om att genomföra en gemensam förstudie om möjligheten att skapa grönt bränsle till flyget.

Samtidigt går Södra som första företag i Sverige in i KLM:s Corporate Biofuel Programme, med syfte att stödja en större efterfrågeutveckling på fossilfria alternativ inom flygsektorn.

– Flygtrafiken står för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Vi tar nu två viktiga steg framåt för att skapa hållbara alternativ till det fossila flygbränslet. I dag är utbudet av biobränsle alltför lågt, och det vill vi förändra, säger Maria Baldin, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Södra i ett pressmeddelande.

Biofuel Programme

KLM:s Biofuel Programme syftar till att öppna upp en möjlighet för företag att flyga med bioflygbränsle genom att betala mellanskillnaden mellan fossila och fossilfria bränslen för varje resa som görs.

– Att bidra till lägre koldioxidutsläpp ligger i linje med våra hållbarhetsmål. Vi har som mål att vara fossilfria 2030. Nu axlar vi även ett större ansvar för våra flygresor, säger Maria Baldin.

– KLM är stolta över att kunna erbjuda Sveriges över tid mest hållbara flygrutt ut i Europa. Vi är tacksamma över att de lokala parterna vill vara med och bidra till det, säger Paul Terstegge, Nordenchef Air France och KLM.

Stödja utveckling av efterfrågan

Samarbetet syftar till att stödja utvecklingen av efterfrågan, utbud och rätt politiska styrmedel för ett mer hållbart flyg.

– Den största utmaningen är avsaknaden av styrmedel. Eftersom produktionskostnaderna för bioflygbränsle i dag är höga jämfört med fossila bränslen blir tillväxtutrymmet för efterfrågan som kan sänka kostnaderna mycket begränsat. Här måste man från politiken ha en tydlig strategi, säger Henrik Brodin, affärsutvecklare energiområdet på Södra.

I samarbetet ingår att göra en förstudie kring om det finns förutsättningar att tillverka bioflygbränsle från skogsråvara. Södra och KLM är huvudpartners i samarbetet, men även andra aktörer är med.

– Det handlar om vi tillsammans ska se över hela kedjan från produktion till förbränning och skapa en affärsmodell för en omställning inom flyget, säger Henrik Brodin.

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

Альпийские курорты Швеции

Оре горнолыжный курорт страны, это уголок природы наполнен альпийским настроением. В Йемтланде, есть высокая гора…

3 года ago

SAS потеряла 2 миллиона пассажиров

Авиакомпания Scandinavian Airlines System (SAS) в августе зафиксировала снижение количества пассажиров на 74 проц. по…

4 года ago

ОДК сертифицирует двигатель ВК-650В не позже 2023-го года

ОДК сертифицирует двигатель ВК-650В не позже 2023-го года, отмечает интерактивный портал новостей aviav.ru. Речь идет…

5 года ago

Арендовать Adam 700 в Швеции

ПроизводительAAI Acquisition Headquarters (Adam Aircraft Industries)Фотографии Характеристики Дальность полета (км)2037 Крейсерская скорость (км/ч)630 Максимальный взлетный…

5 года ago

Арендовать Airbus A319 в Швеции

ПроизводительAirbusФотографии Характеристики Дальность полета (км)7200 Крейсерская скорость (км/ч)895 Максимальный взлетный вес (кг)75500 Высота салона (м)2.13…

5 года ago

Арендовать Airbus Corporate Jetliner (ACJ) в Швеции

ПроизводительAirbusФотографии Характеристики Дальность полета (км)11000 Крейсерская скорость (км/ч)850 Максимальный взлетный вес (кг)75500 Высота салона (м)2.21…

5 года ago