Brussels Airlines Sukhoi SSJ 100. (Foto: Ronald Vermeulen)

Brussels Airlines har beslutat sig för att fasa ut det ryska flygplanet Sukhoi SSJ 100, som flygs av CityJet, på det belgiska flygbolagets linjenät. Detta kommer bland annat att påverka det belgiska flygbolagets flygningar till Stockholm Bromma.

När sommartidtabellen tas i bruk i slutet på mars nästa år kommer det inte att flyga några ryska Sukhoi SSJ 100 på Brussels Airlines linjenät vilket är fallet idag. Star Alliance-bolaget och CityJet, som flyger med SSJ 100-flygplanen, har kommit överens om att byta ut de fyra ryska flygplanen mot Bombardier CRJ 900 som CityJet idag flyger med för SAS.

Anledningen till att Brussels Airlines vill fasa ut Sukhoi-flygplanen beror på många tekniska problem med flygplan fast på marken som följd och stora svårigheter med att få tag i reservdelar till flygplanen.

I ett pressmeddelande skriver Brussels Airlines att ”Våra SSJ 100 leasingavtal går ut i mars 2019. Detta året har vi stött på problem relaterade till utnyttjandet av flygplanen vilket har inneburit inställda flygningar och det har inneburit att vi inte förnyar leasingavtalet i mars 2019 utan ersätter SSJ med kanadensiska CRJ 900”.

För Sveriges del innebär Brussels Airlines beslut att flygningar från Bryssel till Stockholm Bromma kommer att påverkas då de idag flygs med SSJ 100 i kombination med Airbus A319. Troligtvis kommer det bli mer Airbus A319 på Bromma, då CRJ 900 behöver en startbana på knappt 2 000 meter för att kunna starta med maximal startvikt. Bromma har idag en start- och landningsbana, 12/30 som mäter 1668 meter.

De CRJ-flygplan som ska börja flyga för Brussels Airlines kommer att tas i bruk i början av februari nästa år och komma från CityJets partner Air Nostrum som redan idag flyger med en CRJ 1000 för Brussels Airlines.

Читайте также:  Han ska stärka Norrköping Airport
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru