Norra ATR 72-500. (Foto: Valentin Hintikka)

Det danska flygbolaget DAT har ingått ett nytt ”strategiskt partnerskap” med Finnair där en majoritet av aktierna i Finnairs underleverantör Norra ingår.

Flygbolaget, DAT, Danish Air Transport köper 60 procent av Finnair-bolaget Norra, Nordic Regional Airlines som flyger med 12 ATR 72-500 och 12 Embraer 190 på Finnairs linjer. Köpet är en del i ett strategiskt partnerskap mellan DAT och Finnair, men köpet av Norra kommer inte att påverka den dagliga driften, varken hos DAT eller den finska underleverantören. De övriga 40 procent av Norras aktier kommer Finnair fortsatt att äga.

Finnair har sedan förra året letat efter en köpare till Norra och har velat ha in en ägare från branschen vilket man nu får genom DAT. Det danska flygbolaget å sin sida ser stora möjligheter med de Embraer-flygplan som Norra har i sin flotta. DATs VD Jesper Rungholm säger att Embraer 190-flygplanen skulle passa bra in i DATs charterproduktion som idag flygs med Airbus A320/A321 och ATR-flygplan.

Finnair och DAT har sedan ett par år tillbaka ett interline-samarbete vilket innebär att resenärer på DATs linjer från Karup och Bornholm till Köpenhamn slipper att checka in sitt bagage på nytt på Kastrup om man reser vidare med Finnair till Helsingfors. Dessutom har DAT vid ett flertal tillfällen flugit på Finnairs linjer med ATR 72-flygplan.

Norra grundades för sju år sedan och har idag över 600 anställda och har sin bas på Vanda flygplatsen utanför Helsingfors. DAT har sitt huvudkontor i danska Vamdrup och flyger från Köpenhamn till Karup samt Bornholm och Billund-Esbjerg-Stavanger. Dessutom flyger man sommarlinjer från Bornholm till Aalborg samt Billund. DAT har även verksamhet i Norge där man flyger sträckan Stord-Oslo.

Читайте также:  Emirates uppdaterar loungerna ombord sina A380

DAT har idag en flotta som består av sju ATR 72-200/500 och fem ATR 42-300/500-flygplan, fem Airbus A320 samt en A321 och två ikoniska MD-80. Dock kommer man under hösten att ta emot två splitternya ATR 72-600 som på sikt ska ersätta de åldrande ATR 72-200-flygplanen.

Finnar fortsätter alltså att stärka sin position i Norden och sätter ett allt större tryck på SAS. Sedan några år tillbaka samarbetar man med svenska BRA, bland annat genom codeshare och med BRA som operatör på Finnairs linje mellan Umeå och Helsingfors samt på enstaka avgångar på Bromma-Helsingfors.

 

tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru