Norwegian Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Norwegian Air Shuttle)

Fler möjligheter att öppna flyglinjer till Asien med ett svenskt drifttillstånd och utökade trafikrättigheter i hela Skandinavien. Det är anledningen till att Norwegian ansökt om ett svenskt AOC, Air Operator Certificate hos Transportstyrelsen.

Norwegian har ansökt om ett operativt drifttillstånd, AOC, hos Transportstyrelsen i Sverige. Med ett svenskt drifttillstånd får Norwegian ett ännu starkare fotfäste i EU. Det bidrar dessutom till fler möjligheter för ökad tillgänglighet i Sverige och utökade trafikrättigheter i hela Skandinavien.

”Sverige ligger strategiskt rätt placerat och med ett svenskt drifttillstånd visar vi att vi tror på utökade möjligheter för Sverige och Arlanda. Med ett starkare fotfäste i Skandinavien hoppas vi på fler trafikrättigheter som gynnar hela Skandinavien i form av fler direktlinjer, fler turister och att fler jobb skapas”, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

Check-in.dk har pratat med Norwegians kommunikationschef Anders Lindström som berättar att flygbolaget också ser stora möjligheter i att kunna öppna ny Asien-linjer från Sverige med ett svenskt AOC. Detta på grund av de bilaterala avtal som Sverige har med en rad länder i Asien. Dock vill Lindström inte specificera vilka destinationer och flyglinjer man är intresserade av på grund av konkurrensskäl.

Lindström avvisar dock att ansökan om ett svenskt drifttillstånd har att göra med de skandinaviska ländernas förhandlingar om trafikrättigheter med Ryssland. Idag innebär avtalen som finns att endast ett flygbolag från varje land får lov att nyttja den ”nordliga Sibiren-korridoren”, och det flygbolaget är SAS. Det gör att Norwegian idag tvingas ta omvägen söder om Ryssland på sina flygningar till Asien.

Читайте также:  Drönare och luftballong i kollision
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru