Nordica/Regional Jet Bombardier CRJ 900. (Foto: Wikimedia Commons)

I söndags återfick flygplatserna i Gällivare och Arvidsjaur flygtrafiken till Stockholm efter ett uppehåll sedan den 16 maj då Nextjet gick i konkurs. Turboprop har bytts mot jet och Nextjet mot Nordica och förhoppningarna för en lyckad flyglinje är stora.

Nextjet gick i konkurs den 16 maj och lämnade ett stort antal svenska flygplatser utan flygtrafik. För att så snart som möjligt säkerställa en regelbunden flygtrafik till och med den 26 oktober 2019 då den nuvarande upphandlingsperioden på flyglinjerna från Arvidsjaur och Gällivare upphör inledde Trafikverket omgående en upphandling enligt EU:s lufttrafikförordning.

I mitten av augusti kom beskedet att estniska Nordica/Regional Jet tar över flygtrafiken på Gällivare-Arvidsjaur-Stockholm Arlanda efter Nextjet och nu har man kommit igång. Sedan den 16 september flyger Regional Jet (Nordicas produktionsflygbolag) med en Bombardier CRJ 900 på linjen vilket är ett lyft jämfört med de tidigare turboprop-flygplanen BAe ATP som Nextjet använde.

”Härligt att se att vi åter har reguljär flygtrafik på vår flygplats. Jag har mycket stora förhoppningar på Nordica som med ett modernt jetplan snabbt ska bygga upp passagerarunderlaget på vår flyglinje. Arbete i den inriktningen har redan påbörjats”, säger Lars Alriksson kommunalråd i Gällivare.

Regional Jet är ett produktionsflygbolag som främst flyger på uppdrag av estniska Nordica från Tallinn, men även på uppdrag av polska LOT. LOT äger 49 procent av Regional Jet och de båda har ett nära biljettsamarbete genom Nordica, och flygkoderna på flygningarna till Gällivare och Arvidsjaur kommer därför att ha LOTs-flygkod LO precis som på Nordicas flygningar. Regional Jet flyger även på uppdrag av SAS med fyra ATR 72-600 från Köpenhamn till bland annat Hamburg, Göteborg och Aalborg.

Читайте также:  SAS öppnar en SAS City Lounge på Stockholm Central
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru