Air Italy Airbus A330-200 som flyger för Finnair. (Foto: Simone Previdi)

Finnairs trafikprogram tär på flygplansflottan vilket gör att man hyr in flygplan både från Air Italy och Widerøe för att kunna hålla igång två långlinjer och flygningar till fyra destinationer i Europa.

Finnair utnyttjar sin flygplansflotta nästintill till fullo och har därför har man tvingats ta in flygplan från italienska Air Italy och norska Widerøe för att hålla igång alla planerade flygningar. Det rör sig om flygningar från Helsingfors till Chicago, Miami, Berlin, Wien och sedan tidigare Bergen samt Tromsö som flygs av Air Italy och Widerøe.

Air Italy flyger sedan den 12 oktober med en Airbus A330-200 till Chicago O´Hare sedan ett av Finnairs egna A330-flygplan skadades i Chicago då en high loader av misstag kördes in i flygplanet. Air Italy-flygplanet kommer även att används på fem flygningar på Helsingfors-Miami som Finnair flyger tre gånger i veckan. Fram till den 31 oktober kommer Finnair att wet-leasa Airbusen från Air Italy.

Men det är inte bara på långlinjerna som det råder flygplansbrist hos Finnair. Widerøe flyger sedan en tid tillbaka från Helsingfors till Bergen och Tromsö på uppdrag av Finnair. Från den 12 december till 20 mars nästa år utökas detta samarbete då en Embraer E190-E2 från det norska flygbolaget ska flyga från Vanda-flygplatsen till Berlin och Wien enligt ch-aviation.

Finnair hyr idag in 12 Embraer 190 och 12 ATR 72-500-flygplan från dotterbolaget Norra, Nordic Regional Airlines, som Finnair äger 40 procent av på flyglinjer inom Europa. Finnairs egna flotta består av 56 Airbus-flygplan.

Читайте также:  Trots initiala problemen – Norwegian besäller nya Dreamliner
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru