Kapten Henrik Eriksson och flygvärdinna Linda Johansson från LEAP som nu flyger Karlstad-Stockholm Arlanda. (Foto: Karlstad Airport)

Det är lokalt baserade besättningar och SAAB-flygplan som ska göra det för nystartade LEAP. Bland annat i Karlstad där LEAP nu återupptagit flygningarna till Stockholm Arlanda efter Nextjets konkurs i mitten av maj.

Efter ett uppehåll på närmare fyra månader fick Karlstad Airport åter flygtrafik till Stockholm och Arlanda flygplats den 3 september då LEAP började att flyga linjen med en SAAB 340. Linjen ska flygas med två dagliga avgångar på vardagar samt en på söndagar under september. Sedan utökas flygningarna i oktober med upp till fyra avgångar per dag.

Ola Strangeways som är operativ chef på LEAP berättade i samband med öppnandet av Karlstad-Stockholm Arlanda att flygbolaget satsar på lokala besättningar på de linjer man flyger och att man fortsätter att utveckla sin service och inom kort kommer resenärer med LEAP att kunna checka in online.

”Lokal besättning är lojal och har kort restid till flygplatsen. Det betyder att de kan börja tidigt på morgonen och vi kan ha bra morgonavgångar där resenärerna kan komma in i flygplatssystemet tidigt på dagen. Det gör att man hinner med övriga anslutningar från Arlanda om man ska vidare”, säger Ola Strangeways.

Från Karlstad Airports sida är man givetvis glada för att flygtrafiken till Stockholm upptas då den är viktig för vidare resande från Arlanda norrut och österut som inte konkurrerar med flygplatsen linje till Frankfurt med Flybmi.

”Det har visat sig att just Arlanda är väldigt viktig för våra resenärer, eftersom majoriteten som flyger dit ska vidare norrut eller österut. Därför är Arlandaflyget ingen konkurrent med Frankfurt, som är den andra flygplatshubben som trafikeras från Karlstad. De är väldigt bra komplement till varandra”, säger Hans Wennerholm, vd på Karlstad Airport.

Читайте также:  Malmö Airport utrymd på grund av misstänkt föremål

LEAP startades av norska Olsen Gruppen AS kort efter Nextjets konkurs i maj och har idag ansvar för flyglinjerna Örland-Oslo i Norge, Karlstad-Arlanda, Jönköping-Arlanda, Mariehamn-Arlanda och Mariehamn-Åbo i Finland. Dock är LEAP i sig inget flygbolag då man inte har något AOC, Air Operator Certificate. Istället hyr man in AIS Airlines, DAT Danish Air Transport och NyxAir. AIS Airlines flyger från Mariehamn till Arlanda och Åbo samt Arlanda till Jönköping med Jetstream 32. DAT flyger Örland-Oslo med en ATR 42 och NyxAir flyger med SAAB 340 mellan Karlstad och Arlanda.

tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru