HiFly Airbus A380-800. (Foto: Steve Lynes)

Sedan den 3 augusti flyger HiFly med en Airbus A380 för Norwegian på London Gatwick-New York JFK. Gaterna anpassade för superjumbon räcker dock inte till på JFK och Norwegian har därför tvingats att lägga om tidtabellen.

Den 3 augusti började portugisiska HiFly att flyga med sin Airbus A380-800 på uppdrag av Norwegian mellan London Gatwick och New York JFK. Superjumbon används på en av två dagliga avgångar, men gatebrist på JFK gör att Norwegian till en början försenade A380-avgångarna med tre timmar dagligen. Det fanns helt enkelt ingen ledig gate för en A380 under Norwegians ordinarie flyguppehåll på JFK.

Läget har inte förbättrats nu, men Norwegian har stuvat om i tidtabellen genom att tidigarelägga avgången A380 från både London och New York med fyra timmar för att det ska finnas en ledig gate till superjumbon på JFK-flygplatsen och undvika ständiga förseningar.

Anledningen till att Norwegian valt att leasa den enda A380:n som finns tillgänglig på ACMI-marknaden är att flygbolaget har problem med Dreamlinerns Rolls-Royce Trent 1000 motorer vilket gör att ett antal 787-9-flygplan står på marken rapporterar ch-aviation. HiFly ska flyga för Norwegian fram till den 23 augusti då A380:n har nya uppdrag hos Air Austral från den 24 augusti.

Idag använder sju flygbolag, Etihad, Emirates, Lufthansa, Singapore Airlines, Air France, Korean Air och Asiana Airlines, A380:n på flygningar till New York JFK. Flygplatsen har normalt sett 83 avgångar i veckan med superjumbon från Airbus.

Читайте также:  Nu kan man flyga direkt till München från Norrköping Airport
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru