SAS Airbus A321ceo. (Foto: Anna Zvereva)

SAS övervägar att konvertera en del av sin A320neo-order till Airbus nya långlinjeflygplan A321LR, ett flygplan som ska konkurrera med Boeings 737 MAX och öppnar upp för helt nya långlinjer som har ett mindre passagerarunderlag.

SAS funderar och övervägar om man ska konvertera en del av sin Airbus A320neo order till det större flygplanet A321LR (Long Range) som även har längre räckvidd än A320neo och som får ses som den nya generationens långdistansflygplan.

Ursprungligen hade SAS en order på 30 A320neo, men i mitten av april i år beställde SAS ytterligare 35 stycken av typen för att ersätta befintliga flygplan i A320ceo-familjen samt delar av Boeing 737-flygplanen. Dessutom kommer ytterligare 15 stycken leasade A320neo att komplettera flygplansordern på 65 stycken A320neo hos Airbus. Idag har SAS tagit emot 19 stycken A320neo, men det kan alltså bli betydligt färre A320neo-flygplanen än de 65 som flygbolaget har på order hos Airbus.

SAS VD Rickard Gustafson sade under presentationen av den tredje kvartalsrapporten att man ”kör igenom siffrorna” för ett möjligt byte till A321LR. Dessutom berättade Gustafson att han tror att A321LR-flygplanet är ett attraktivt flygplan som kan låsa upp nya marknader i långdistanssegmentet.

Читайте также:  München-linje gör att Norrköping växer
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru