CityJet Avro RJ 85. (Foto: Wikimedia Commons)

Två av SAS underleverantörer, CityJet och spanska Air Nostrum går samman och blir med det Europas största regionala flygbolag med drygt 90 flygplan och en årlig omsättning på 700 miljoner euro.

Det Dublin-baserade flygbolaget CityJet har tillsammans med det spanska flygbolaget Air Nostrum ingått ett avtal som innebär att de ska skapa Europas största regionala flygbolag. Syftet med sammangåendet är att få en större del av Europas wetlease-marknad vilket de båda bolagen berättade under den pågående flygshowen Farnborough Airshow utanför London.

Irländska CityJet är till största delen ett wetlease-bolag och har idag endast fem flyglinjer som man själv säljer flygbiljetter på, och det är från London City Airport till Dublin, Florence samt Amsterdam, tillsammans med KLM. Dessutom säljer man flygbiljetter från Manchester och Newcastle till Amsterdam i samarbete med KLM. Flygplansflotta består av CRJ 900 flygplan, Avro RJ 85 och Sukhoi SSJ 100. Det ryska flygplanet SSJ 100 flyger CityJet sporadiskt på sina egna linjer samt på uppdrag av Brussels Airlines från Bryssel.

”Genom en sammanslagning tror vi att vi hamnar i en position för att kunna svara på specifika behov från våra kundflygbolag genom flexibilitet kombinerat med en säker, pålitlig och kvalitetssäkrad flygdrift. Våra respektive flottor och vår management-expertis gällande inköp av flygplan för nya wetlease-kuder är också en viktigt fördel som vi kan erbjuda till våra flygbolagskunder,” säger Pat Byrne VD på CityJet.

Air Nostrum å sin sida håller idag till vid Medelhavet då man har spanska Iberia som största kund. Air Nostrum flyger idag med 46 flygplan fördelat på sju ATR 72 samt 38 CRJ-flygplan i versionerna 200, 900 och 1000. 36 av dessa flygplan flyger på Iberias linjer från Spanien till både inrikesdestinationer och flygplatser i södra Europa. Övriga flygplan flyger bland annat för SAS, Croatia Airlines och Binter Canarias.

Читайте также:  Norges första Kinalinje på gång

”Europa genomgår en betydande utvidgning av wetlease-avtal , då etablerade flygbolag kommer med strategier som innebär att outsorca deras regionala flygningar” säger Air Nostrums VD Carlos Bertomeu i samband med tillkännagivandet på Farnborough Airshow.

De båda flygbolagen har förutom att de är stora på wet-lease marknaden samt att de flyger med Bombardiers CRJ-flygplan gemensamt att de båda är flygleverantörer åt SAS. CityJet flyger med 22 CRJ 900 på SAS-linjer från Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Stockholm, Köpenhamn, Aarhus samt Helsingfors medan Air Nostrum flyger med två CRJ 1000 från Köpenhamn på hela 27 linjer under sommaren.

Det gemensamma bolaget kommer att omsätta närmare 700 miljoner euro varje år och ha 2 700 anställda. Dock ska bildandet först godkännas av berörda myndigheter innan den blir verklighet.

tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru