LFV och Swedavia har undertecknat en avsiktsförklaring, ett Letter of Intent, om att utreda förutsättningarna för att etablera fjärrstyrd flygledning eller Remote Tower Services på fem svenska flygplatser.

LFV har under tio år utvecklat fjärrstyrd flygledning, Remote Tower Services eller RTS. Den 21 april invigde infrastrukturminister Anna Johansson Remote Tower Centre i Sundsvall och sedan dess fjärrstyrs flygtrafiken på Örnsköldsviks Airport på distans.

– Det pågår utveckling av RTS runt om i världen men LFV var först både med det operativa godkännandet av tekniken och att ta det i operativ drift. I och med vår avsiktsförklaring med Swedavia ska vi utreda förutsättningarna för att etablera en driftsäker och flygsäker flygtrafiktjänst på distans i större skala i Sverige, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.

De fem flygplatser som kommer att ingå i studien är Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna. Tanken är att kontrollcentralen för de fem flygplatserna ska ligga i anslutning till LFVs kontrollcentral på Arlanda vilket innebär en placering i Stockholmsregionen.

– För Swedavia är det viktigt att dra nytta av teknikens möjligheter och de effektiviseringar och synergier som digitaliseringen möjliggör. RTS är ett exempel på detta som vi nu vill titta närmare på för att se om det kan utveckla våra flygplatser, säger Per Arenhage, teknisk direktör på Swedavia.

Det LoI som LFV och Swedavia har undertecknat innebär att parterna har för avsikt att genomföra en detaljerad förstudie om hur en möjlig introduktion av RTS på Swedavias flygplatser kan genomföras. Förstudien kommer att belysa operativa, tekniska och kommersiella aspekter men även eventuell påverkan på Försvarsmakten och personalförsörjningen.

Den tidigaste starten av ett RTS för Swedavias flygplatser är under 2018/2019.

Читайте также:  Fler resenärer vid Swedavias flygplatser
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru