HiFlys första Airbus A380. (Foto: HiFly)

Airbus tillverkning av superjumbon A380 är i ständigt ifrågasatt och efterfrågan på stora flygplan har gått ned under de senaste åren. Men i Europa blir det fler A380-flygplan när flygbolaget HiFly nu har blivit ny operatör av superjumbon.

Det portugisiska flygbolaget HiFly är den nyaste operatören av världens största passagerarflygplan, Airbus A380, och går därmed mot strömmen där flygbolag avvecklar och ställer superjumbon på marken. Ett flygplan av typen har levererats till flygbolaget som främst ägnar sig åt wetleasing vilket bland annat gjort att HiFly flugit för Norwegian då det norska flygbolagets Boeing 787 Dreamliners hade stora driftstörningar för ett antal år sedan.

Den A380 som nu levererats till HiFly, 9H-MIP, kommer att vara baserad på Malta där det ska flyga under Hiflys maltesiska dotterbolag HiFly Malta. Flygplanet har tidigare i sin karriär flugit hos Singapore Airlines dit det levererades för tio år sedan. Flygplanets första uppdrag hos HiFly kommer att vara pilgrimsflygningar, men innan dess ska superjumbon målas i HiFlys färger.

”Vi välkommnar A380:n till vår flotta och är mycket nöjda med svaret på wetleasing-markanden som vi hittills fått på vår nya leasingprodukt. Det viktigaste för Hifly är att flygplanet minimerar miljöpåverkan genom den låga bränsleförbrukning som ger superjumbon de lägsta koldioxidutsläppet per säte i den flygplansklassen”, säger HiFlys VD Paulo Mirpuri uppger check-in.dk.

A380:n är konfigurerad i Singapore Airlines layout vilket innebär att det finns plats för totalt 471 passagerare ombord fördelat på tre klasser, 12 i First Class, 60 i Business Class och 399 i Economy Class. HiFly har inga planer på att ändra detta som enligt Reuters innebär kostnader på upp emot 40 miljoner dollar.

Читайте также:  Boeing tror på fler flygplansleveranser till Kina
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru