SAS Airbus A330-300 på Kastrup. (Foto: Aero Icarus)

Till nästa års sommarprogram utökar SAS linjen Köpenhamn-New York med en extra avgång varje vecka. Dessutom byter SAS flygplanstyp på Köpenhamn-Chicago som idag flygs med Airbus A340, och fler förändringar kan vara på gång. 

Till våren nästa år får SAS leverans av en helt ny Airbus A330-300E som ska ersätta den Airbus A340-300 som SAS köpte in från LAN Chile som ett reservflygplan. Det ger möjligheter att utöka flyglinjen mellan Köpenhamn och New York/Newark med en extra avgång i veckan vilket innebär att SAS kommer att flyga 13 gånger i veckan till The Big Apple från Kastrup under sommartidtabellen nästa år.

Den nya avgången innebär att SK 909 med avgångstid klockan 10.25 från Köpenhamn kommer att flygas dagligen och SK 901 med avgångstid klockan 18.35 från Kastrup ska flygas alla dagar i veckan förutom tisdagar. Köpenhamn-Newark kommer precis som idag att flygas med en blandning av Airbus A330-300 och A340-300-flygplan.

Däremot ändras flygplanstyp på Köpenhamn-Chicago O´Hare som från den 5 juni nästa år uteslutande kommer att flygas med Airbus A330-300 istället för A340-300 som idag används på linjen som flygs med en daglig avgång.

Check-in.dk skriver att generella förändringar på SAS långlinjeprogram väntas då SAS fyra första Airbus A350-900 flygplan levereras under år 2019 och 2020. A350-flygplanen öppnar upp för nya flyglinjer och SAS har totalt beställt åtta stycken. Dessutom har man nämnt att A321LR är ett alternativ långdistansflygplan för bolaget på tunnare linjer som exempelvis Montreal, Toronto och linjer till Afrika, Mellanöstern och Asien.

Читайте также:  SAS är med på listan över världens 20 säkraste flygbolag
tal/язык »
Яндекс.Метрика Top.Mail.Ru